Oldtidsbyen Salamis, en reise tilbake i tid

Salamis er blant de severdighetene på Nord Kypros som definitivt er verd et besøk. Bystaten Salamis ble etablert for mer enn 2000 år siden og var senteret for en blomstrende handelsvirksomhet. Med sin sterke økonomi utviklet Salamis seg under oldtiden til å bli det definitive kraftsenteret på hele Kypros.

Utgravningene befinner seg ved en bred bukt, ca 6 km nord for Famagusta. Stedet er omspunnet av tallrike myter. Et besøk i Salamis tar deg med på en reise til en forlengst svunnen tid. Du kan gjerne kombinere denne turen med et besøk til St. Barnabas klosteret som ligger rett i nærheten. Her vil du også kunne se en del funn fra utgraviningene i Salamis.

Ruinene ble gravd ut i periden fra tidlig 1950 tall og frem til 1974 – under ledelse av den Gresk Kypriotiske arkeologen Vassos Karaggeorghis. Utgravingene har avdekkket en forlengst glemt kultur og en lang, turbulent historie. En lang rekke myter og legender oppsto allerede fra den gangen Salamis ble grunnlagt som et bykongedømme. I følge en av disse legendene skal Teuros, sønn av Telamon som var konge på øya Salamis, ha kommet til Kypros etter ødeleggelsen av Troya. Kort tid etter sin ankomst bygget han et stort tempel for å hedre guden Zevs og giftet seg deretter med Eune. Legenden sier at Eune’s far også var faren til Adonis.

Samalis ble etter kort tid den ledende bystaten på Kypros. De utviklet seg til å bli et handelssentrum for hele regionen med kontakter både til Nære Østen og til Egypt. Selv under tiden med Egyptisk herredømme over Kypros, noen århundreder før Kristi fødsel, hadde Salamis en ledende rolle.

Utviklingen i Salamis skulle etterhvert bli bestemmende for hele Øya’s historie – med blodige og brutale konflikter i kjølvannet av arverekkefølgen etter Alexander den Store.

Som første by på Kypros laget Salamis sine egne mynter fra år 515 f.k. Under perioden med Romersk styre, ble Salamis’ posisjon gradvis redusert, og Paphos fremsto etterhvert som det nye maktsenteret. Dette hadde sin grunn i Paphos hadde bedre havneforfold og var mer tilgjengelig for den Romerske flåten.

Den første kontakten med kristendommen hadde Salamis ca i år 45 e.k. da Paulus og Barnabas var på misjonsreise. På det tidspunktet hadde Salamis en stor Jødisk befolkning.

Under det store opprøret mot keiser Trajan i år 115, antar man at mer enn 200.000 jøder mistet livet i Salamis.

Med relativt korte mellomrom, ble Salamis rammet av kraftige jordskjelv i årene 332 og 342. Dette førte til at store deler av byen byen og omkringliggende aquadukter ble fullstendig ødelagt. Etter de alvorlige jordskjelvene og påfølgende tsunami, ble byen delvis gjenoppbygd til en storslått metropol, nå under navnet Constantia. Byen opplevde på nytt en oppblomstring og overtok rollen fra Paphos som den førende byen på Øya. Sammenlignet med den forrige storhetstiden, ble imidlertid den nye oppblomstringen av relativt kort varig.

En lang rekke naturkatastrofer og tiltagende arabiske angrep medførte at det etter 300 år var over og ut med Salamis/Constantia. I steden ble bystaten Ammokostos grunnlagt, i dag kjent under navnet Famagusta.

Salamis har en begivenhetsrik historie om en by som forlengst har forsvunnet i historiens glemsel. Det er fortsatt mulig å beundre ruiner av de romerske badene, sportsarenaen og forumet, men kanske vel så viktig er at byen’s historien er sammenfallende med hele Øya’s historie. Den forteller om skiftende innvandring, innflytelse og påvikning fra omkringliggende Stormakter. Kypros er således en smeltedigel for ulike kulturer og religioner. Uten de store naturkatastofene, som utvilsomt var en viktig grunn til Salamis’ undergang, hadde kanskje Kypros’s historie vært helt annerledes?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*